sobota, 30 listopada 2019

BLACK FRIDAY




Kiedy Halloween od kilku lat pr贸buje si臋 przedosta膰 do naszej kultury, pojawiaj膮 si臋 g艂o艣ne g艂osy sprzeciwu. W ko艅cu to nie nasze i wywodzi si臋 z USA. Takiego problemu ju偶 nikt nie ma, kiedy w pe艂nej krasie i blasku s艂o艅ca wchodzi prosto z USA ca艂y na bia艂o… czarno – Black Friday. O ile dobrej zabawy i przebieranek mo偶na nie lubi膰, to ju偶 produktom za p贸艂 darmo nikt si臋 nie oprze. Sklepy to wykorzystuj膮 i przebijaj膮 czarny pi膮tek o czarny weekend lub nawet czarny tydzie艅.  


Podczas wyprzeda偶y, 艂膮cznie wszyscy Polacy zostawiaj膮 w kasach sklepu oko艂o 2,3 mld z艂otych. Najch臋tniej kupuje si臋 odzie偶, obuwie i sprz臋t elektroniczny. Zni偶ki si臋gaj膮 nawet do -70%. Nic dziwnego, 偶e ten dzie艅 jest atrakcyjny dla klient贸w. Zwolennik贸w czarnego pi膮tku jest du偶o, ale pojawiaj膮 si臋 te偶 g艂osy sprzeciwu.

Przeciwnicy szalonych wyprzeda偶y zach臋caj膮, aby w ten dzie艅 powstrzyma膰 si臋 od zakup贸w i nie nap臋dza膰 spirali konsumpcjonizmu. Z jednej strony ogromne promocje s膮 kusz膮ce dla wi臋kszo艣ci, z drugiej du偶o taniej wyjdzie niekupienie niczego.

My艣l臋, 偶e problemem nie jest Black Friday sam w sobie. Gdybym musia艂a kupi膰 now膮 lod贸wk臋 lub pralk臋, to te偶 bym wola艂a kupi膰 j膮 o po艂ow臋 taniej. Problem pojawia si臋 wtedy, kiedy kupujemy impulsywnie. Wchodzimy do sklepu i wszystko, co przecenione l膮duje w naszym koszyku. W ko艅cu tanie, a za t膮 cen臋 nie b臋dzie 偶alu wyrzuci膰.   

I w tym jest najwi臋kszy problem. Po co wydawa膰 na co艣, co zaraz wyrzucimy? R贸wnie dobrze mo偶na wzi膮膰 banknot, podrze膰 i wyrzuci膰 do 艣mieci. Efekt b臋dzie taki sam.

Sama unikam sklep贸w w ten dzie艅, przera偶aj膮 mnie t艂umy i 艣cisk ludzi bij膮cych si臋 ze sob膮 o co艣 przecenionego. Ludzie r贸偶nie zachowuj膮 si臋, kiedy w gr臋 wchodz膮 niskie ceny. Wszyscy chyba znamy filmy, w kt贸rych ludzie bij膮 si臋 o karpia lub torebk臋 w Lidlu.

Do ko艅ca stycznia promocji b臋dzie czeka膰 nas ca艂kiem sporo. Jako艣 w trakcie 艣wi膮t ceny zawsze winduj膮 w g贸r臋, 偶eby zaraz po 艣wi臋tach i po nowym roku polecie膰 w d贸艂. W okresie przed 艣wi膮tecznym mo偶emy t艂umaczy膰 si臋 tym, 偶e kupujemy dla bliskich prezenty, ale po 艣wi臋tach pokusa kupowania na promocjach b臋dzie czysto impulsywna i ju偶 偶adnych wym贸wek nie b臋dzie.

Sama w tym roku nic nie kupi艂am, chocia偶 gdyby moje upatrzone od kilku dni buty, zosta艂y przecenione, pewnie bym si臋 nie zastanawia艂a. Szczerze uwa偶am, 偶e z promocji warto korzysta膰, ale tylko wtedy, kiedy naprawd臋 wiemy, co chcemy i czego potrzebujemy.